Виховуємо патріота

 

Патріотизм сьогодні – це не мода, а виклик сучасності, біль душі кожного свідомого українця, материнські сльози, знівечена земля, що терзається у тортурах, гуркіт гармат, новини телебачення та преси, які неможливо бачити і чути без страху, постійне відчуття неспокою та тривоги за прийдешній та завтрашній день, це молитва за долю країни, яка виривається із грудей стоголосим криком усього народу, в надії та сподіванні миру і спокою в кожному українському серці…

«ПАТРІОТИЗМ починається з колиски…

Патріотичне виховання – це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка формується.

ПАТРІОТИЗМ – це, образно кажучи, сплав почуття й думки, осягнення святині – Батьківщини – не тільки розумом, а й передусім серцем.»

В.Сухомлинський

«ПАТРІОТИЗМ— переконання, що твоя країна краща за інші тому, що ти саме в ній народився.»

Бернард Шоу

Патріотами не народжуються. Ними стають у процесі становлення особистості. Патріотичні почуття – це сплеск емоцій, які трапляються в пориві спільної праці, щоб знайти вихід із безвихіддя, захистити свою незалежність і волю. Патріотизм – це частина нашого духу, одне з найсильніших відчуттів, якііснують у природі. Саме воно в умовах важкого перехідного періоду має сприяти розвитку нашої держави. Любов до Батьківщини і до себе проростає з суспільства, яке є єдиним дієвим механізмом розбудови народної демократії, правової України.

Кожен заклад освіти  несе особливу відповідальність за завтрашній день вільної незалежної України. Саме тому пріоритетним у виховній системі кожного освітнього закладу є національно-патріотичне виховання підростаючого покоління.

Останнім часом наша держава переживає складні часи. Все частіше ми чуємо слова «діти війни», «вимушені переселенці», – ніби історія повертається, і визначаємо для себе завдання як педагога – психологічно підтримати вихованця, зміцнити її силу волі, виховати  стійкі моральні якості. Система національно-патріотичного виховання потребує нових підходів, матеріально-технічного забезпечення, використання інноваційних методів і форм роботи із здобувачами освіти.

Рядки з Гімну України «Ще не вмерла України і слава, і воля» прокотилися сьогодні в багатьох містах Зарубіжжя, підтримуючи цим нашу віру в себе. Ми починаємо  по-особливому розуміти вагу слова «мир». Запорукою усвідомлення себе як патріота є наша освіченість, вчинки, діяльність. Тільки шляхом освіти і практичних дій, на прикладах минулих поколінь і сучасних героїчних сторінках історії можна виховати патріота. Провідна роль  у реалізації визначених державою для закладів освіти  завдань, належить педагогу,  який  має працювати   на рівні сучасних вимог, постійно удосконалюючись,  розвиваючи і збагачуючи свою професійну компетентність, інноваційну культуру, технологічний потенціал.

Саме ці завдання ставить перед нами Міністерство освіти і науки України в різних методичних рекомендаціях з питань організації виховної роботи у навчальних закладах. Результативність і якість виховання  патріотично налаштованої особистості залежить від послідовності  та системності  у проведенні комплексу заходів, спрямованих на  розвиток патріотичного духу.

Наказом Міністерства освіти і науки України  від 06.06.2022 № 527 затверджено Заходи щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України до 2025 року.

Метою національно-патріотичного виховання у ДПТНЗ «Луцьке вище професійне училище» є виховання самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і демократа, готового до виконання громадянських і конституційних обов’язків, до успадкування духовних і культурних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування активної громадянської позиції, утвердження національної ідентичності громадян на основі духовноморальних цінностей Українського народу, національної самобутності.

Процес впровадження системи патріотичного виховання в училищі  здійснюється у чотирьох формах:

  • як навчальний предмет;
  • як міжпредметна форма діяльності в рамках освітянського простору;
  • як організація позанавчальної діяльності (виховання);
  • як організація роботи учнівського самоврядування, що сприяє формуванню демократичної поведінки.

Складовими національно-патріотичного напрямку роботи у виховній системі є виховання:

  • громадянськості;
  • духовності;
  • моральності;
  • гуманності.

Для педагогічного колективу нашого освітнього закладу патріотичний напрямок роботи був і залишається пріоритетним, тому національно-патріотичне виховання здійснюється як на заняттях, так і позанавчальний час.

Педогічний колектив училища застосовують як традиційні форми (розповіді, бесіди, свята, конкурси, змагання, зустрічі з учасниками бойових дій, екскурсії, перегляд фільмів, участь в акціях, читання та обговорення книг з патріотичної тематики тощо), так і сучасні форми і методи (метод проектів, КТС, метод ситуацій, створення художніх виставок, диспути, ігрові методики, участь в акціях тощо).

Згідно річного плану виховної роботи, у якому для реалізації національно-патріотичного виховання відведено окремий розділ, здійснюються загальноучилищні та виховні  заходи у навчальних групах, різноманітні за змістом і спрямуванням:

а) інформаційного, просвітницького характеру (інформаційні хвилинки «Воїни нашого краю», зустрічі, тематичні вечори, уроки мужності, бесіди);

б) дійового, практичного спрямування (різноманітні змагання «Козацький гарт», конкурси, гурткова і волонтерська робота, екскурсії по рідному краю);

в) комплексні, з усвідомленням їх суспільної і особистісної значущості (конкурси, військово-спортивні свята, заходи

по цивільному захисту).

 

 

В училищі у фойє  обладнаний куточок з державною та училищною символікою, в кожному навчальному кабінеті  також наявний куточок символів України. Також у фойє обладнаний куточок із стендами  про історію становлення української державності, Героїв Небесної Сотні, випускників училища, які брали участь у АТО та ООС на Сході України. На фасаді навчального закладу розміщені меморіальні дошки випускників училища, які загинули у бойових діях за незалежність та територіальну цілісність України. На базі кабінету української мови та літератури  створено музей – світлиця.

 

Щороку в училищі проводяться наступні заходи з національно-патріотичного виховання, як в офлайн, так і в онлайн режимі:

  • урочисте свято з нагоди Дня знань. Наш освітній заклад щороку гостинно і з радістю приймає до великої училищної родини першокурсників. Накрізною темою урочистого сценарію  до Дня знань є формування національної свідомості, патріотизму, почуття гідності, поваги, гордості за Батьківщину та з нагоди річниці  Незалежності України;
  • у вересні місяці проводяться заходи до Дня  вшанування  пам’яті жертв Голокосту, виховна година «Хай буде мир на Україні, хай буде мир  на всій Землі»(до Міжнародного дня миру);
  • у жовтні – виховні заходи До Дня Захисника України: єдина година спілкування до Дня захисника України «Слава героям України»; випуск стінгазети «Свято Покрови та День українського козацтва: історія та сучасність»; виховні заходи до Дня визволення України від нацистських загарбників;
  • у листопаді місяці – заходи до Дня Гідності та Свободи України: конкурс читців патріотичних віршів до Дня гідності та свободи, конкурс плакатів «Україна – вільна країна», та акція «Запалимо свічки за єдину Україну» з метою вшанування пам’яті загиблих за гідність та свободу в Україні; виховна година «В єдності сила і міць держави» (до Дня державності на західноукраїнських землях – річниця від Дня проголошення ЗУНР);  виховна година : «Яке прекрасне рідне слово! Воно не світ, а всі світи…» (до Дня української писемності, культури та рідної мови); виховна година «Жнива скорботи.  Україна пам’ятає, світ визнає!» (до Дня пам’яті жертв голодоморів та політичних репресій);
  • у грудні місяці проводиться цілий комплекс виховних заходів до Дня Збройних Сил України «Ми на захисті своєї Батьківщини»;
  • у січні місяці: до Дня українського добровольця наступні заходи: бесіди за темою «Немає більшої сили, ніж стійкість духу добровольця», тематичні уроки з історії України «З вдячністю за світле майбутнє», перегляд  відеофільму «Добровольці»; заходи до Дня Соборності України: флешмоб «Ланцюг єдності – єднання заради Перемоги і Незалежності України», урок-квест «СоборнаУ країна», перегляд фільму «Свято Злуки. Політика пам’яті», створена фотозона «Я люблю Україну»; виховні заходи  «Будь гідним подвигу Героїв Крут – твоєї звитяги чекає Україна!» (до Дня пам’яті борців за волю України – Героїв Крут) тощо;
  • у лютому місяці цикл виховних годин та бесід «Народжені вмерти за Батьківщину – залишаються жити у віках» (до Дня вшанування пам’яті Героїв Небесної Сотні), «Калейдоскоп трагічних подій: Небесна Сотня», «Мово моя калинова, мово моя материнська, мова моя українська!» (до Міжнародного дня рідної мови) «На їхню долю випала війна» (до Дня вшанування учасників бойових дій на території інших держав), «Ти для нас не тільки поетеса, а й добрий дух Волинської землі» (до річниці з Дня народження Лесі Українки) тощо;
  • у березні місяці цикл виховних заходів до річниці з Дня народження Т.Г.Шевченка «Тарасові слова – то правда жива»;
  • у квітні місяці – До Дня вшанування учасників ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС проведені: онлайн відео-спогад «Чорнобильський набат», відеопрезентація «Дзвони Чорнобиля», єдиний тематичний онлайн-урок «Мій біль – Чорнобиль» тощо;
  • у травні місяці цикл виховних заходів до Дня пам’яті та примирення, Дня Перемоги над нацизмом у Другій світовій війні «Роки війни – століття пам’яті. Пам’ятаємо. Перемагаємо»; виховна година «Оголосили цей народ «ворожим»» (до Дня памяті жертв депортації кримських татар);  виховна  година на тему: «Герої не вмирають» ( до Дня героїв України); заходи до Дня Європи в Україні: віртуальні подорожі країнами Європи тощо;
  • у червні місяці: виховна година «Хай буде дитинство щасливим і мирним моє та усіх дітей світу!» (до Міжнародного дня захисту дітей); виховна година «Хай буде мир, хай більше не горить у пеклі війн твоє життя, людино!» (до Дня скорботи і вшанування пам’яті жертв війни в Україні); «Ти громадянин України!» (до Дня Конституції України) тощо.

 

Позанавчальна робота у напрямку національно-патріотичного виховання здобувачів освіти  здійснюється через діяльність гуртків і спортивних секцій:

  • Гурток естрадного співу «Пошук зірок» – художній керівник – Некритюк Юрій Петрович.
  • Гурток декоративно-прикладного мистецтва «Мозаїка барв» -керівник Литвин Зоя Григорівна.
  • Гурток військово-патріотичного виховання «Гарт» – керівник Ковальчук Віталій Олександрович.
  • Гурток євроклубу «Співдружність» – керівник Клівчук Людмила Вячеславівна.
  • Гурток юних журналістів «Слово, моя ти єдиная зброє» – керівник Васильчук Марія Іванівна.
  • Спортивні секції з волейболу, баскетболу, футболу, тенісу – керівники Башук Світлана Володимирівна, Савчук Юрій Вікторович.

Гуртківці щороку приймають  активну участь в загальноучилищних, обласних та всеукраїнських  конкурсах, зокрема:

–  учасники мовно-літературного гуртка  та декоративно-прикладного мистецтва «Мозаїка барв» є щорічними призерами обласних конкурсів: фестивалю юних гумористів «Гумор і сміх об’єднують  всіх»,  «З цілющого джерела землі черпаємо наснагу», новорічно-різдвяних композицій «Святвечір» з виготовлення державної символіки в номінації «Герб України» тощо. Кожен з них був тісно пов’язаний із національно-патріотичним вихованням.

– учасники гуртка євроклубу «Співдружність» беруть активну  участь в  обласних засіданнях  та конкурсах серед закладів ПТО Волині.

– вихованці гуртка естрадного співу «Пошук зірок» є активними учасниками та призерами національно-патріотичного обласного пісенного (вокального) конкурсу «Срібні дзвіночки».

– учасники гуртка юних журналістів «Слово, моя ти єдиная зброє» організували та провели виховні заходи та флешмоби присвячені державним та пам’ятним датам. Уся інформація про проведені заходи розміщується на сайті училища та у соціальних мережах.

Пропаганда здорового способу життя здійснювалася також шляхом залучення здобувачів освіти  до занять спортом. У минулому навчальному році було організовано роботу спортивних секцій з волейболу, баскетболу, футболу, настільного тенісу. Щороку спортивні команди училища беруть участь у міських та обласних Спартакіадах виборюючи призові місця.

Грамоти та нагороди, які отримують здобувачі освіти училища за певні призові місця, стимулюють їх до ще активнішої участі в конкурсах та виставках, спонукають до розвитку ініціативності та креативу.

Питання національно-патріотичного виховання досить часто розглядається на засіданнях методичної комісії організаторів виховної роботи, наприклад, на тему: «Розвиток національних і загальнолюдських цінностей – домінуючий фактор самореалізації особистості» та аналіз проведених відкритих виховних заходів. А саме: знаючи, що дитина виховується прикладом тих, хто її оточує, важливо сформувати у педагогів патріотичні цінності та уміння передавати та демонструвати їх. Для цього, плануючи методичну діяльність із педагогами різних категорій, використовуємо різноманітні активні та інтерактивні форми роботи, так як виховання патріотизму молоді не може бути реалізоване в одноманітних формах. Організовуємо засідання методичної комісії таким чином, щоб педагоги могли оволодівати особистим досвідом участі в колективній організаторській діяльності, колективних творчих справах педагогічних колективів.

Величезний вплив на виховання патріотичних цінностей особистості мають батьки.

Адже, виховання громадянськості, патріотизму дитини відбувається в двох одночасно діючих і впливаючих на неї площинах – у площині сім’ї та в площині освітнього закладу. Тотожність змістового наповнення кожної з них забезпечує цілісність громадянського становлення особистості. Натомість, розбіжність настановлень батьків і педагогів (як представників офіційного погляду на сутність громадянськості та патріотизму) може не лише загальмувати належний розвиток у зростаючої особистості громадянських та патріотичних якостей і цінностей, а й спричинити формування байдужої людини, навіть такої, котра має викривлені погляди щодо сутності громадянськості.

З огляду на це, важливого значення набуває певна узгодженість змістового аспекту національно-патріотичного виховання здобувачів освіти, його взаємодоповнюваність діями з боку батьків і педагогів.

В училищі систематично  проводиться інформаційно-просвітницька робота з батьками, спрямована на формування толерантності, поваги до культури, історії, мови, звичаїв та традицій як українців так і представників різних національностей за участю психологів, істориків, працівників ювенальної  поліції.

Результативність патріотичного виховання великою мірою залежить від того, наскільки ті чи інші форми, методи і засоби виховної діяльності стимулюють розвиток самоорганізації, самоуправління  підлітків, юнацтва, молоді. Чим доросліші вихованці, тим більші їхні можливості до критично-творчого мислення, самоактивності, творчості, самостійності, до усвідомлення власних світоглядних орієнтацій, які є основою життєвого вибору, громадянського самовизначення. Звичайно, на кожному етапі виховання при підборі форм діяльності повинні враховуватись вікові та психофізіологічні особливості вихованців. Наприклад, вихователі гуртожитку у виховній роботі роблять акцент на засвоєння здобувачами освіти народних традицій, сутності українських обрядів, народних свят, легенд, переказів, звичаїв. Зокрема, користуються традиційними видами виховної роботи патріотичного спрямування, що сприяють формуванню національної самосвідомості учнів: до Дня МИРУ, „Козацька Покрова”, до Дня української писемності, до Дня Збройних сил України, до Дня Гідності та Свободи, до Дня вшанування учасників бойових дій на території інших держав, до Дня вишиванки, бесіди мужності та добра, щорічні весняні та осінні акції по впорядкуванню прилеглої території гуртожитку під девізом «Моя земля – земля моїх батьків». Ці заходи допомагають сформувати у молоді ідеал людини-патріота, гуманної, порядної, всебічно розвиненої особистості, психологічно підготувати вихованців  до активної діяльності в колективі, в училищі, а в подальшому – в державі. Ми прагнемо, щоб у закладі панував національний дух, виховувалося нове покоління українських громадян, навчаємо бережливого, шанобливого ставлення до державної символіки, національних традицій.

Вихованець стає громадянином тільки тоді, коли живе долею Вітчизни. Адже вислів Сухомлинського «Сила й ефективність патріотичного виховання визначається тим, наскільки глибоко ідея Батьківщини оволодіває особистістю, наскільки яскраво бачить людина світ і саму себе очима патріота» став актуальним в наші дні. Тому дуже важливо, що здобувачів освіти училища турбують події сьогодення, і вони знаходять відгук у їх патріотичних малюнках, презентаціях, навіть у тому, що у будні дні учні самостійно виявляють бажання під шкільну форму одягнути не білу сорочку чи кофтину, а вишиванку. І прекрасно, коли педагог подає у цьому особистий приклад.  Дуже важливою ознакою патріотизму є законослухняність, знання не лише своїх прав, а й обов’язків. Говорячи про права та обов’язки, соціальний педагог та практичний психолог училища застосовують із вихованцями  прийоми рефлексії – тренінгові заняття: «Уроки толерантності», «Права та обов’язки», «Сенс життя» та ін. Тренінг дозволяє вирішувати широке коло завдань: від формування знань, умінь та навичок до вироблення складних комплексів ідей, пропозицій, планів чи програм.

У вихованні патріотичних почуттів  здобувачів освіти вагому роль відіграє культурна спадщина нашого народу. Звернення до біографії та творчого шляху наших земляків, видатних митців України, дає значні можливості для патріотичного виховання учнівської молоді на культурно-історичному досвіді українського народу. Вагому роль у цьому відіграє бібліотека училища. Щороку проводяться бібліотечні уроки, присвячені державним святам та пам’ятним датам, інші заходи художньо-естетичного спрямування.  Звернення у виховній роботі до біографії та творчості українських письменників, митців сприяє формуванню в учнівської молоді почуття любові до Батьківщини, рідного краю; бажання жити чесно і гідно, цінувати історичне минуле та дбати про щасливе сьогодення України.         Об’єднуючись історичною пам’яттю, мовою, культурою, почуттям любові до Батьківщини, конкретними справами  ми можемо зміцнити і зберегти нашу державу.

Освітні заклади не можуть залишатись осторонь від війни, яку розпочала сусідня держава проти України.

Активно працює в училищі учнівське самоврядування, а саме волонтерська група, яка постійно проводить  акції по збору коштів та продуктів на допомогу нашій армії у взаємодії з волонтерами міста, районів області. Майстри виробничого навчання професії «Кухар, кондитер» взяли участь у акції «Цукерка для ЗСУ» та отримали подяку від Управління освіти і науки Волинської облдержадміністрації.

Навчальні заняття та уроки виробничого навчання зараз тісно пов’язані з життям, завдання педагогів нині – не лише навчити здобувачів освіти, а й привити їм патріотизм, добро, гордість за свій народ. Здобувачі освіти щороку беруть у загальноміських заходах із вшанування пам’яті Героїв України та покладання квітів до пам’ятних дощок, могил тих, хто загинув захищаючи свою неньку Україну.

Важко переоцінити значення предметів гуманітарного циклу в морально-політичній та психологічній підготовці майбутніх захисників Батьківщини. Уроки історії України  та громадянської освіти озброюють здобувачів освіти знаннями законів суспільного розвитку, допомагають засвоїти основні відомості про війну та армію. Здобувачі освіти вивчають героїчні бойові та трудові традиції українського народу і його Збройних сил. На заняттях української літератури формуються моральні ідеали молоді на прикладах позитивних героїв художніх творів, встановлюється живий зв’язок далекого минулого із сучасністю, виховується почуття гордості за свою Батьківщину, наш народ. На уроках  математики, фізики, хімії, біології здобувачі освіти одержують основи знань, без яких неможливо оволодіти сучасною військовою технікою і зброєю, засобами захисту від зброї масового ураження. В процесі вивчення цих предметів учнівська молодь ознайомлюється з впливом науково-технічної революції на розвиток військової техніки, розв’язують завдання, в змісті яких відображена військова тематика. Велику роль у фізичній підготовці юнаків до військової служби мають уроки фізкультури та «Захисту України». На заняттях яких формуються якості, які необхідні солдатові: висока працездатність, витривалість, чітка координація і точність рухів. Саме ці принципи роботи педагогів дозволяють сформувати імідж випускника Луцького вищого професійного училища з високим рівнем патріотичної самосвідомості, творчого, компетентного, працелюбного, здатного навчатись впродовж життя, дійсно високоморальної особистості, вимогливої до себе і до інших, адже патріотизм не може бути абстрактним, він стосується кожного і формується у підлітків, якщо зачіпає їх особисто, робить гармонійною складовою великої, рідної серцю кожного патріота України.

Правильно спланована система національно-патріотичного виховання у сучасному закладі освіти, реально допомагає керувати процесом виховання в молоді почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадянської позиції, надає всій проведеній роботі системності, послідовності й цілеспрямованості, забезпечує спадкоємність в організації та розвитку національно-патріотичної діяльності вихованців. Розуміючи всю складність питання патріотичного виховання, наш навчальний заклад повинен прийняти на себе основне навантаження з патріотичного виховання молоді, адже саме тут базується наше майбутнє, майбутнє Батьківщини. Саме тому виховання громадянина-патріота було, є й надалі буде стратегічною метою. Патріотична свідомість наших громадян залишається найважливішою цінністю, однією з основ духовно-моральної єдності суспільства. Виховати людину, яка любить свою землю, народ, яка готова до захисту своєї Батьківщини, — дуже непросте завдання. Але воно, безумовно, здійснене, якщо педагоги будуть виконувати його з любов’ю й добротою, не забуваючи мудрих слів: «Учень — це не посудина, яку потрібно наповнити знаннями, а факел, який потрібно запалити!» Від того, як буде поставлена робота з патріотичного виховання у всіх закладах освіти нашої країни, залежить наше майбутнє. Потрібно домагатись, щоб система національно-патріотичного виховання була постійною й спрямованою на кінцевий результат — виховати справжнього громадянина-патріота своєї країни. А це вдається тоді, коли ми всі будемо на правильному шляху, аби кожна дитина змогла засвоїти головне: любов до Батьківщини — це прояв патріотизму, а захист Вітчизни –  це священний обов’язок кожного патріота.

Місто чи село, в якому ми  живемо – це маленька частинка нашої рідної України, рідної землі, рідний краю, нашої Батьківщини. А жити на рідній землі – це велике щастя. І кожен з нас повинен цінувати це.

ПЛАН ЗАХОДІВ з національно-патріотичного виховання учнівської молоді у ДПТНЗ “Луцьке ВПУ”

Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти до 2025 року